-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48993 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

خداوند در قرآن مي فرمايد : لايسمه الا المطهرونروحاني عزيزي روي منبر مي فرمود : انسان مقامش آنقدر بالاست كه اسمش را نمي شود بدون وضو دست زد ( اشاره در قرآن ) موضوع فوق براي بعضيها سؤال ايجاد كرد كه آيا مي شود كلمه شيطان را بدون وضو دست زد ( در قرآن ) ؟

وضو براي انجام بعضي از كارها شرط صحت عمل مي باشد ، يعني اگر آن عمل بدون وضو انجام شود صحيح نيست مثل نماز و طواف وبراي بعضي از اعمال شرط جواز عمل و حرام نبودن ؛ يعني اگر آن عمل بدون وضو انجام گيردحرام است مثلدست زدن به اسم خداوند وصفات خاص او و دست زدن به نوشته قرآن و كلمات قرآني كه نيكو باشد مانند مؤمن ، صبر ، يا كلمات ناپسند مثل شيطان، ابليس و كافر.

بنابر اين در سؤالي كه پرسيديدآيا مي توان كلمه شيطان را بدون وضو در قرآن دستبزنيم بايد گفت كه نخير ،بدون وضو دست زدن به اين كلمه بعنوان كلمه قرآني حراممي باشدو اين فضيلت و كرامت ربطي به شيطان ندارد بلكه در آيه قرآن ((شيطان )) يكي از كلمات آن آيهاست و نمي شود بدون وضو به آن دست زد ولي همين لفظ پليد در خارج از قرآن چنين حكمي را ندارد .

درادامه بايد عرض كنيم وضو براي بعضي كارها شرط كمال مي باشد يعني براي درك ثواب بيشتر مانند قرائت قرآنبهتر است وضو داشته باشيم و همچنين وضو براي بعضي اوقات بعنوان رفع كراهت محسوب مي شود مانند غذا خوردن در حال جنابتكه با وضو كراهت آن رفع ميشود .

در بعد اخلاقي وضو بايد خاطر نشان كنم امام خميني به نقل از استاد اخلاق خودمي فرمودند : براي جلوگيري از شر نفسو شيطان ، دوام بر وضو بسيار سفارش شده است و مي گفتند وضو به منزله لباس جندي (زره) است. 2

علماي اخلاق نيز براي تهذيب ،دوام بر وضو را بسيار سفارش نموده اند .







منابع و مآخذ :

1. آموزش فقه ، محمد حسين فلاح زاده ، ص 59 و 60



2. شرح اربعين حديث ، امام خميني ، ص 208



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.